20 d’oct. 2015

LA PANERA DE LA TARDOR

Ara que la majoria dels infants ja estan més tranquils a l’escola i que nosaltres, les educadores,  ja els comencem a conèixer més bé, hem començat a oferir  propostes que els siguin interessants i que satisfacin la seva curiositat. Durant el procés d’acolliment ens hem centrat principalment a cobrir les necessitats bàsiques dels infants, a conèixer-los, a que ells coneguin el nou espai i a crear amb ells un vincle de confiança que els permeti estar a gust a l’escola.

 


Aprofitem aquest espai per explicar-vos una proposta que vàrem preparar un dia de la setmana passada, es tracta de la panera de la tardor.

La tardor és una estació de l’any que ens regala tot un conjunt d’estímuls per als nostres sentits com ara  els seus colors càlids, ataronjats, daurats, la lluminositat que es concreta en les fulles dels arbres, les fruites de la tardor...







Dins la panera, com podeu veure en les imatges, els infants hi trobaven tot tipus de material natural com ara fulles, pinyes, aglans, carbasses, castanyes...que ens ofereix aquesta estació de l’any. De seguida la panera va despertar l’interès i la curiositat dels infants que ja es desplacen i els que encara no ho fan també van tenir l’oportunitat de participar de la proposta.
Com que en aquesta edat i sobretot els infants més petits del grup, encara ho exploren tot mitjançant la boca, tot el material petit o amb possibilitat de trencar-se i ser perillós estava dins d’unes bosses de cel·lofana, aconseguint així que la manipulació fos del tot segura. Amb aquesta proposta volíem que els infants poguessin manipular, experimentar i descobrir elements de la natura propis d’aquesta estació de l’any: fulles, pinyes, aglans, carbasses, castanyes...  
Jugar i gaudir amb elements naturals proporciona als infants moltes sensacions noves estretament relacionades amb els sentits: gust, tacte, olfacte... Per tant, s'inicien en la descoberta de característiques perceptives (suau, rugós, tou i dur) fruit de l’exploració espontània dels objectes de la  panera. Aquesta exploració espontània i diària que experimenten els infants a la nostra escola els ajuda a construir nous aprenentatges.
En totes les propostes que oferim als infants, el nostre paper com a educadores és el d’acompanyar als infants per donar-los seguretat però sense intervenir sí no és del tot necessari.
Us volem deixar un recull d’imatges del què va significar pels infants aquesta experiència, esperant que gaudiu molt:






"La prudència i l’autoconfiança es desenvolupen si deixem als infants apropar-se poc a poc a una nova tasca sense interferir-hi"
-Emmi Pikler 

Carme i Yolanda