7 de juny 2016

EL DESCANS A L'ESCOLA BRESSOL


Ens agradaria destacar una rutina més que entenem com important a La Baldufa i és l’hora del descans. Continuant amb el respecte a l’infant, entenem que cada un d’ells té les seves necessitats i més si parlem d’edats diferents, la quantitat d’hores que necessita un nadó de 5 mesos de descans, per exemple, no serà igual que un de 18 mesos. Segons els pediatres, els infants haurien de cobrir unes hores de descans, aquesta taula ens pot servir d’orientació:

EVOLUCIó DE LES HORES DE SON PERÍODE DE 0 A 6 ANYS
EDAT
TOTAL HORES DE SON DIURN
TOTAL HORES DE SON NOCTURN
TOTAL HORES DE SON AL DIA
0 – 3 mesos
9 h.
10 h.
18/20 h.
3 – 6 mesos
5/6 h.
9/10 h.
16 h.
6 – 9 mesos
5 h.
9/10 h.
13/15 h.
9 – 12 mesos
2 h.
12 h.
14 h.
1 - 3 anys
2 h.
11/12 h.
12/13 h.
3 – 6 anys
-
11/12 h.
11/12 h.
(Font d’informació extreta assignatura “Autonomia Personal i Salut Infantil” IOC)

A La Baldufa, si les educadores observem que l ’infant no està a gust i comprenem que aquell nen o nena té son, respectem la seva necessitat i li facilitem aquest moment agafant-lo en braços si ho necessita, estirant-lo en el seu bressol, oferint-li el seu xumet o acariciant-lo si això l’ajuda a conciliar el son.


És molt important el descans en un infant per què estigui content,  amb ganes d’explorar el seu entorn, participatiu en el joc, en definitiva content!



Segons la nostra experiència i l’observació dels infants a l’escola, quan comencen a ser més grans, l’estona de descans durant el matí ja no és tan necessària per ells, aguanten més hores desperts i arriben a l’hora de dinar sense cap esforç.
A l’escola desprès de cada dinar, arriba l’hora de la migdiada. Mantenim sempre la mateixa rutina. La calma, és l’ ingredient principal, és un moment tranquil i agradable. Els més petits tenen el seu bressol i els més grans, el seu matalàs, amb el seus llençols de casa i la seva manta si és necessària quan fa fred.


Intentem sempre respectar el seu mateix lloc doncs és una manera de donar-li seguretat, facilitat  a l’hora de localitzar el seu llit i quan es desperta saber al costat de qui està, on t’està... sempre posem música tranquil·la, relaxant, amb un volum agradable mentre, cada infant s’estira al seu llit (en el cas dels que ja tenen suficient autonomia) o els acompanyem al seu bressol en el cas dels més petits. Cada un amb el seu xumet, nino o el que necessitin per què aquell moment sigui el més semblant al de casa i que faciliti la seva estona de descans.
Molts pares es pregunten com poden dormir migdiada a l’escola i a casa no ho acostumen a fer, és cert que pot influir la imitació, que tots s’estiren i que l’ambient convida a relaxar-se però creiem que també pot ajudar la rutina, que sempre es faci igual i a la mateixa hora, amb normalitat. Després de dinar ja comencem a baixar el ritme, parlem més fluix, baixem llums i comencem a preparar l’ambient pel moment que arriba, el descans!
Estem segures que mantenir una rutina diària, seguint sempre el mateix ordre, horari i els mateixos rituals, essent constant i sempre amb la mateixa coherència, aconseguim que l’Infant interioritzi  aquesta rutina com un hàbit més del dia, uns tarden més que altres en aconseguir tancar els ulls i relaxar-se però amb una mica de paciència i constància tots acaben descansant el temps que necessitin.

Des de casa, a l’hora del descans, ja sigui a mig dia o a la nit, és important que es segueixin també unes rutines, quan es va apropant l’hora del descans, també es deuria anar baixant el ritme habitual que tenim durant el dia, el to de veu més fluix, menys llum i un bany d’aigua calentona, ajudarà a relaxar a l’infant, un massatge amb crema corporal després, sopar amb tranquil·litat  son consells sempre ben rebuts per ajudar a conciliar el son. Anar a dormir sempre a la mateixa hora aproximada per poder descansar les seves hores necessàries, també seria important de respectar per conciliar bé un bon hàbit. 
El més important per consolidar-ho és fer d’aquest hàbit, un moment respectuós, amb afecte i no res imposat.  

No hi ha cap manual ni receptes per aprendre aquest hàbit el que sí creiem és que és molt important acompanyar també a l’infant en aquest procés, com ho fem durant al dia amb altres hàbits. Deixar-lo plorar, per exemple, sense sentir-se acompanyat pels seus éssers més estimats, als seus referents, a ell no l’ajudarà a comprendre ni a acceptar aquest moment com un hàbit més del dia.

Helena Llenas